Achtste etappe: Gent - Brugge - Reisverslag uit Brugge, België van Marijke en Eric - WaarBenJij.nu Achtste etappe: Gent - Brugge - Reisverslag uit Brugge, België van Marijke en Eric - WaarBenJij.nu

Achtste etappe: Gent - Brugge

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Eric

31 Juli 2012 | België, Brugge

Zo, de achterstand in reisverslagen (opgelopen door technische problemen met de app en website van Waarbenjij.nu) is ingelopen. We bevinden ons in het Flanders hotel in Brugge. Ruime kamer en badkamer, en de fietsen staan binnen en dat is geen overbodige luxe i.v.m. het weer.
Vanochtend ontbijt in een kleine eetzaal met weinig mensen. Er was een mevrouw die het niet eens was met de manier waarop haar ei gebakken was en die het daarop nodig vond om omstandig aan het personeel uit te leggen wat een omelet was en hoe die gebakken dient te worden. Dit leverde bij ons wat plaatsvervangende schaamte op. Versgeperste sinaasappelsap en lekkere broodjes, heerlijke koffie, wat wil je nog meer?
De temperatuur was vandaag beduidend lager dan de afgelopen dagen, dus voor het eerst op de fiets met een lange broek en lange mouwen! Onze reis heet emopdefiets en de streek ten westen van Gent, waar wij vandaag doorheen fietsten, gaf hier nieuwe inhoud aan. Dit is de streek van de plaatsen die eindigen om em. We noemen Maldegem, Evergem, Lovendegem, Zomergem, Beernem en Oedelem. We verlieten Gent in westelijke richting en het duurde wel even voordat we natuur om ons heen hadden. We fietsen met navigatie en dat heeft twee effecten: ten eerste kom je nog eens ergens omdat de snelste route wordt berekend, maar ten tweede kom je soms ook nergens omdat een weg op de kaart in het echt geen weg meer blijkt te zijn of slechts een graspad of een ander soort al dan niet verhard pad. Vandaag gebeurde dat twee keer, de eerste keer stonden we voor een grasje naast een oprijpad van een woning en moesten we terug. De tweede keer moesten we een paar honderd meter over een grindpad fietsen en met al die bagage is dat bepaald geen pretje.
Halverwege waren we dringend toe aan koffie en sanitaire voorzieningen, maar wat is hier op dinsdag aan de hand? In al die em plaatsen waren alle horeca gelegenheden gesloten, dus wij maar fietsen totdat... we eindelijk een - tja, wat was het? van alles eigenlijk: zie foto - tegenkwamen. De toegang leek wel die van een kinderboerderij (hek) en gelukkig konden we buiten zitten want binnen moest je door de frituurlucht heen worstelen. Naast ons waren er nog vier gasten, dus we waren snel aan de beurt. En waren ook snel weer op weg!
De lucht kreeg langzaam een steeds donkerder tint grijs, maar de 44 km zijn vandaag wederom droog verlopen. Ons hotel staat zo goed als in het centrum, dus we hebben de spullen en de fietsen opgeborgen en zijn te voet de stad ingegaan, waar het vrijwel direct begon te (mot)regenen. We hadden tijd om wat te winkelen en kozen daarna vanwege de regen (parapluutje gekocht) voor een restaurant (pizzeria) op het grote plein. Eigenlijk moet je daar niet zijn, want je betaalt te veel voor te weinig. Maar goed, pizzaatje gegeten en het werd nog droog ook. Nu kijken we - zoals elke avond - naar de olympische spelen. Morgen is onze laatste etappe, het schijnt warm te worden. 50 km scheiden ons nog van onze eindbestemming, dus nog een paar uurtjes peddelen.